Δευτέρα, 30 Νοεμβρίου 2009

Η ιταλική μαφία βυθίζει στο Ιόνιο πλοία με ραδιενεργά τοξικά απόβλητα

Καλυβιώτη Μαρία

Σε υδάτινο τύμβο βυθισμένων πλοίων έχει μετατραπεί η Μεσόγειος, αφού στον πυθμένα της κείτονται τουλάχιστον 30 κουφάρια με τοξικά απόβλητα, επτά εκ των οποίων στο Ιόνιο, δηλητηριάζοντας τα νερά της. Για περισσότερο από μια δεκαετία, 1980-1990, η Μαφία της Καλαβρίας αναλάμβανε να βυθίζει πλοία με πυρηνικά, ραδιενεργά και τοξικά απόβλητα. Η ιταλική περιβαλλοντική οργάνωση Legambiente που διερευνά την υπόθεση, υποστηρίζει μιλώντας στην "Κ.Α." ότι η "Οικο-Μαφία" εξακολουθεί μέχρι και σήμερα τις βυθίσεις πλοίων. Διεφθαρμένα κυβερνητικά στελέχη και Μυστικές Υπηρεσίες εμπλέκονται ως μεσάζοντες στην υπόθεση, σε μια ξέφρενη κούρσα ακραίου πλουτισμού. Παράλληλα, εμπόριο ναρκωτικών, όπλων και δουλεμπόριο, καθώς και τρεις μυστηριώδεις θάνατοι, φανερώνουν ότι οι πτυχές του εγκλήματος επεκτείνονται πέραν της οικολογικής καταστροφής.

Πρόκειται για μια υπόθεση της οποίας οι έρευνες παρέμειναν για 12 χρόνια κρυφές, μέχρι που η εφημερίδα "Manifesto" δημοσίευσε την κατάθεση του "μεταμεληθέντος" πρώην αρχηγού της Μαφίας, Φρανσέσκο Φόντι, που αποκάλυψε το σημείο βύθισης μεγάλου σκάφους στην Καλαβρία. Από εκείνη τη στιγμή, οι έρευνες περνούν στα χέρια της Υπηρεσίας Αντιμαφίας. Συγκεκριμένα στο Ιόνιο, οι ιταλικές αρχές εκτιμούν ότι επτά ναυάγια με τοξικά απόβλητα υπάρχουν κοντά στους Παξούς, δυτικά της Κεφαλλονιάς και της νότιας Ζακύνθου, καθώς και στις ακτές της Μεσσηνίας.

Πρόσωπο-κλειδί βιομήχανος Giorgio Comerio

Συλλαμβάνεται για μεταφορά παράνομου φορτίου και δηλώνει ότι είχε σχέση με μυστικές υπηρεσίες της Αργεντινής και του Ιράκ. Το '94 δημιουργεί την offshore "Παρθένος Νήσος" και ζητεί 5.000.000 δολάρια για να βυθίσει ραδιενεργά και πυρηνικά φορτία. Είχε αναπτύξει ένα σύστημα για την εξαφάνιση των πυρηνικών αποβλήτων με τη μέθοδο της βύθισης των "τορπιλών διείσδυσης".

Το 2004 και έπειτα από πολλές διαμαρτυρίες οργανώσεων, η ιταλική κυβέρνηση μέσω του υπουργού Giovanardi παρουσιάζει στη Βουλή μια μελέτη με όλες αυτές τις υποθέσεις. Τα πλοία όμως δεν είναι παρά η κορυφή του παγόβουνου. Οι ενδιάμεσοι ονομάζονται "stakeholders" και κινούνται στο χώρο της logistics. Η εταιρεία Jelly Wax οργανώνει τα ταξίδια "απόσυρσης" των καραβιών από Λίβανο και Βενεζουέλα. Η εταιρεία είναι μόνο η βιτρίνα. Πίσω της βρίσκονται πολυεθνικές φαρμακευτικών ειδών και ηλεκτρονικών παραγώγων, σημειώνει η "Repubblica" σε δημοσίευμά της.

Ενδιάμεσος κρίκος, ένας πράκτορας που ανήκε στις Μυστικές Υπηρεσίες του Στρατού, ενώ δύο πολιτικοί που έπαιζαν σημαντικό ρόλο στην επιχείρηση ήταν ο Τζιάνι ντε Μικέλις, υπ. Εξωτερικών στις κυβερνήσεις του Μπετίνο Κράξι, και ο Τσιριάκο ντε Μίτα, πρωθυπουργός το '88 και πρόεδρος της Χριστιανοδημοκρατίας επί σειρά ετών, υπογραμμίζεται στο ίδιο δημοσίευμα.

Τρεις μυστηριώδεις θάνατοι

Ο διοικητής του ναυτικού Natale, de Grazia παραθέτει χάρτη με τα 30 πλοία που δηλητηριάζουν τη Μεσόγειο, το φθινόπωρο του '95. Διενεργούσε έρευνες για το πλοίο "Riegel", που βυθίστηκε το '87 στο Ιόνιο, και το "Rosso", που βυθίστηκε στην Αμαντέα, κοντά στο Ιόνιο, το '90. Στις 12 Δεκεμβρίου του ίδιου έτους, πεθαίνει από “έμφραγμα” στο αυτοκίνητό του. Από εκείνη τη στιγμή ξεκινά και το ταξίδι της έρευνας για τους δημοσιογράφους. Το '94, οι δύο δημοσιογράφοι που πρώτοι είχαν ξεσκεπάσει το σκάνδαλο των βυθισμένων πλοίων κοντά στις ιταλικές ακτές σκοτώνονται με σφαίρες στην πρωτεύουσα της Σομαλίας, Μογκαντίσου.

Ναυάγιο “Κούνσκι”

Βυθίστηκε το '92 ανοιχτά του Αλάνγκ της Ινδίας και βρέθηκε πριν δύο μήνες 30 χιλιόμετρα ανοιχτά των νοτιοδυτικών ακτών της Καλαβρίας, με φορτίο 120 βαρέλια, μετά την υπόδειξη του πρώην μαφιόζου αρχηγού, Φραντσέσκο Φόντι. Είχε αλλάξει όνομα τέσσερις φορές, ενώ ο ιδιοκτήτης του αμείφθηκε με 100.000 ευρώ για τη μεταφορά. Ο εντοπισμός του σήμανε και την αρχή των αποκαλύψεων.

Ναυάγιο “Νίκος Ι”

Ιούλιος του '85 και συλλαμβάνεται ο καπετάνιος του μότορσιπ “Νίκος Ι” για το φορτίο του, λίγο πριν ξεκινήσει το ταξίδι του από τη Λα Σπέτσια στην Ιταλία. Διατάσσεται συντηρητική κατάσχεση του πλοίου και του φορτίου, όμως μετά την πάροδο λίγων μόλις εβδομάδων και για λόγους αδιευκρίνιστους μέχρι και σήμερα, το πλοίο αφήνεται ελεύθερο να ξεκινήσει το ταξίδι του, με τελικό προορισμό τη Λομέ στο Τόνγκο. Αφού πέρασε από την Ελλάδα, στην πορεία του προς το Λίβανο, βυθίζεται ανεξήγητα.

Κατάθεση Φ. Φόντι

Ο 64 ετών πρώην αρχηγός της μαφιόζικης οργάνωσης Ν' Ντρανκέτα και συνεργάτης της Δικαιοσύνης εδώ και 6 έτη, είναι το “βαθύ λαρύγγι” της υπόθεσης με τα ραδιενεργά ναυάγια. Στην κατάθεσή του, πέραν του ότι ομολογεί πως βύθισε 30 καράβια στη Μεσόγειο και το Ιόνιο, αποκαλύπτει ότι η μαφία των ναυαγίων συνεργαζόταν με κυβερνητικά στελέχη.

Υποστηρίζει ότι τα φορτία προέρχονταν από φαρμακευτικές ή χημικές βιομηχανίες, ιταλικές, γερμανικές, ελβετικές και ρωσικές. “Εμείς κάναμε τη βρώμικη δουλειά. Οι εντολές έρχονταν από πολύ ψηλά”. “Ενδιάμεσος ήταν οι Μυστικές Υπηρεσίες. Αυτές οργάνωναν την αποκομιδή. Ήταν επίσης το φίλτρο με τον πολιτικό κόσμο”. Όσο για το αντάλλαγμα, “το 1993 η τιμή για 5.000 βαρέλια ραδιενεργού φορτίου ξεκινούσε από τα 3-4 δισ. λιρέτες και έφτανε τα 30 δισ. Τα μεταφέραμε όλα κυρίως στη Σομαλία. Μεταφέραμε επίσης όπλα”.

Legambiente: Δυστυχώς η βύθιση φορτίων συνεχίζεται

Για τις απειλές που δέχονται πρόσωπα και οργανώσεις που ερευνούν την υπόθεση μίλησε στην “Κ.Α.” ο Sebastiano Venneri, αντιπρόεδρος της περιβαλλοντικής οργάνωσης Legambiente. “Οι τηλεφωνικές απειλές είναι στην ημερήσια διάταξη” δήλωσε χαρακτηριστικά και συνέχισε: “Τον Ιούλιο, ένα γερμανικό σκάφος με περιβαλλοντολόγους, ενώ ερευνούσε τη θάλασσα της Τοσκάνης, είδε να βυθίζονται στη θάλασσα κοντέινερ από ένα σκάφος. Κατήγγειλαν το γεγονός στις αρχές και από τότε δέχονται απειλές για τη ζωή τους και αντίποινα για το σκάφος τους. Δυστυχώς, η βύθιση φορτίων συνεχίζεται”.

Ερωτηθείς για τον θάνατο των δύο δημοσιογράφων, απάντησε ότι στην Ιταλία εδώ και λίγα χρόνια έχει συσταθεί μια κοινοβουλευτική επιτροπή με σκοπό να διαλευκάνει την υπόθεση: “Οι έρευνες έχουν ολοκληρωθεί αφήνοντας πίσω τους μια έντονη διαφωνία ανάμεσα στα μέλη της επιτροπής, οι οποίοι παρέδωσαν τρεις διαφορετικές εκτιμήσεις. Έχει γίνει γνωστό ότι το πιστοποιητικό θανάτου της Ιλάρια Άλπι έχει κατασχεθεί μαζί με άλλο, πολύ σημαντικό υλικό της έρευνας, μετά από έρευνα που έγινε στο σπίτι του Giorgio Comerio.

Υπάρχουν ακόμη ανοιχτές υποθέσεις που αφήνουν να φανεί ότι η δημοσιογράφος ερευνούσε τη συνεργασία Ιταλίας και Σομαλίας για πώληση όπλων με αντάλλαγμα την παράνομη διάθεση των τοξικών αποβλήτων. Η ίδια έρευνα έδειξε ότι υπάρχουν τοξικά και άλλα απόβλητα κάτω από τον ασφαλτοτάπητα της εθνικής οδού Garoe- Bosaso”.

Η Ελληνική Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας δηλώνει έτοιμη να προχωρήσει σε μετρήσεις εφόσον αποδειχθεί ότι έχουν βυθιστεί πλοία με τοξικά απόβλητα κοντά στις ελληνικές ακτές. Προηγούμενη έρευνα, από τον Διεθνή Οργανισμό Ατομικής Ενέργειας, δεν έχει αποκαλύψει κάτι το ανησυχητικό, σύμφωνα με δηλώσεις του Χ. Χουσιάδα, προέδρου της Επιτροπής.

http://www.avgi.gr/ArticleActionshow.action?articleID=506539

1 σχόλιο: